PRACA W CHMURZE
Dysk w chmurze
Dysk w chmurze to wygodne rozwiązanie, które umożliwia dostęp do dokumentów w każdym miejscu i z każdego urządzenia- komputera, tabletu czy smartfona. W większości przypadków do pracy w chmurze potrzeba jedynie przeglądarki internetowej, chociaż niekiedy potrzebna jest instalacja aplikacji dostępowej (np. na smartfonie). Dzięki trzymaniu danych w chmurze, mamy do nich dostęp z każdego komputera podłączonego do Internetu.
Dysk w chmurze – zalety:
Wygoda
Posiadając pliki w chmurze nie musimy martwić się o utracie plików jeśli np. zgubimy lub ktoś nam ukradnie nasz laptop. Nasz pliki będą bezpieczne także, gdy komputer zostanie uszkodzony.
Dostęp
Do naszych plików mamy dostęp z każdego miejsca i każdego urządzenia czy to laptop, smartfon czy tablet. Jedyne co potrzebujemy to łącze Internetowe, jednak wiele usług oferuję dostęp offline, czyli z plików możemy korzystać nawet w samolocie.
Współtworzenie
Świetna opcja przy pracy na plikach office. Na jednym pliku np. Word lub Excel może jednocześnie pracować kilkanaście osób. Zwiększa to efektywność i ogranicza przestoje związane np. z odsyłaniem poprawek przez mail.
Miejsce
W chmurze możemy posiadać prawie nieograniczone miejsce. Wszystko zależy od wybranego przez nas planu.
Jakie dyski brać pod uwagę?
Jednym z najczęściej rozpatrywanych dysków w chmurze jest ten oferowany przez Google. Google Drive, zintegrowany z pocztą Gmail, stanowi jedno z najlepszych rozwiązań, ponieważ oferuje możliwość integracji z narzędziami udostępnianymi przez Google oraz systemami zewnętrznymi. Charakteryzuje się dosyć dużą darmową pojemnością – 15 GB. Zaletą jest to, że Google Drive to multiplatforma, dzięki czemu możliwy jest dostęp do dokumentów z wielu urządzeń lub poprzez przeglądarkę.
Pozytywne opinie zbiera również OneDrive należący do firmy Microsoft, który oferuje za darmo pojemność startową 15 GB oraz niskie opłaty za abonament (np. 8 zł miesięcznie za 100GB przestrzeni na dysku) i możliwość dostępu z niemal każdego systemu operacyjnego.
Godne uwagi są również dwa inne dyski w chmurze: Amazon Cloud Drive oraz Dropbox. Polscy użytkownicy mogą skorzystać także z nowej usługi oferowanej przez firmę Manta, która uruchomiła na bazie Oktawave Cloud Storage swój dysk Mantabox. Ze względu na wysoki poziom bezpieczeństwa przechowywanych danych warto wziąć pod uwagę Wuala.com – jedną z jej podstawowych zalet jest szyfrowanie przechowywanych danych.
Jak zacząć korzystać np. z OneDrive?
Konto osobiste możemy utworzyć bezpłatnie pod adresem onedrive.live.com/about/pl-pl/.
Filmy instruktażowe:
- Webinar: Chmura OneDrive. Jak bezpiecznie przechowywać dane?
https://www.youtube.com/watch?v=EtsnwMq57_o
- Webinar : Jak korzystać z "chmury" ? (GOOGLE DYSK) - poradnik, krok po kroku
https://www.youtube.com/watch?v=8-UYreKI9Ao
- Dobry dysk w chmurze – porównanie.
https://panwybierak.pl/blog/dobry-dysk-w-chmurze-porownanie/